תזונה נכונה לקשישים

28/12/2016

תזונה נכונה היא דבר חשוב מאוד וכאשר מדובר על קהל הקשישים, מדובר על דבר קריטי. במאמר זה נגולל בפני הקוראים מהי הצריכה היומית המומלצת לקשישים ונציין נקודות חשובות נוספות אודות תזונה נכונה לקשישים.

 

חשיבות התזונה בגיל הזהב

תהליך ההזדקנות הוא תהליך איטי שמגיע לשיאו בגילאי הזהב (מגיל שישים וחמש ומעלה). בשנים אלו מתרחשים בגוף כל מיני שינויים שמובילים פעמים רבות לירידה בתפקודן של מערכות שונות בגוף, שחיקה וחולשה של השרירים, דלדול של העצם, בעיות במערכת העיכול ומצבי רוח. התוצאה של כל אלו היא לעיתים שברים בגוף, נפילות, תשישות, קושי בעיכול וירידה בצריכת המזון אצל האדם המבוגר, דבר שבא לידי ביטוי בכמות הקלוריות היומית ובתצרוכת הכמותית המומלצת של מינרלים, חלבונים וויטמינים בדיאטה היומית שלו. כל אלו מחייבים פתרון שעיקרו הוא איזון מצבו התזונתי של האדם המבוגר, דבר שיעזור לו לשמור על בריאותו הפיזית והנפשית.

 

 

נקודות חשובות- גיל הזהב

  • שירותיהם של אנשי מקצוע- דיאטנית המומחית בדיאטות המותאמות לגיל השלישי תעזור במידה רבה בהתאמת תפריט מזונות המותאם באופן אישי לכל אדם מבוגר. בנוסף, ישנן אחיות שמכירות את התחום היטב ומטפלות סיעודיות שקיבלו הכוונה מקצועית לגבי תזונה נכונה לקשישים.

  • שמירה על משקל – חשוב לערוך בקרה מוקפדת על משקל הקשיש וזאת על מנת לוודא שכל מערכות הגוף שלו עובדות כהלכה ומצבו הנפשי מאוזן. ירידה של חמישה עד עשרה אחוזים ממשקל גוף תקין מחייבת ייעוץ רפואי.

  • אורח חיים מאוזן – דיאטה מאוזנת המכילה ירקות, פירות, בשר רזה, דגים, קטניות ומוצרי חלב, השלמת חסרים (ויטמינים ומינרלים) וקיום אורח חיים פעיל יובילו לאיזון הנדרש.

 

גיל שלישי – צריכה חובה!

  • סיבים – חשוב לצרוך סיבים תזונתיים וזאת על מנת להבטיח תפקוד תקין של מערכת העיכול. סיבים קיימים בירקות עם קליפה, פירות עם קליפה, קוואקר, קטניות וקמח מלא. חשוב לצרוך 25-30 גרמים של סיבים תזונתיים באופן יומיומי.

  • סידן – ככל שמתבגרים ספיגת הסידן יורדת וכך רוב המבוגרים מסתכנים באוסטאופורוזיס. מסיבה זו חשוב מאוד לצרוך ויטמין די וסידן ולקיים אורח חיים פעיל. המינון היומי המומלץ הוא 1200 מ"ג סידן מדי יום, דבר אותו ניתן לעשות על ידי כדורים, טחינה, סרדינים ומוצרי חלב דלים בשומן.

  • ויטמין די – עוזר בספיגת הסידן בגוף כאשר המינון המומלץ שלו הוא 800 יח' ליום. בנוסף, ניתן לצרוך מוצרי חלב מעושרים בסידן ודגים עתירי שומן.

  • B 12 – ויטמין בי 12 חיוני לכל אחד ואחת מאתנו ורוב הקשישים חווים מחסור בוויטמין זה. ניתן לצרוך ויטמין זה באמצעות אכילת בשר, דגים, ביצים ודגנים וכן על ידי נטילת 2.4 מ"ג ליום (לפחות).

 

לסיכום, תזונה נכונה לקשישים ומשקל תקין יכולים להגן במידה רבה על הקשיש מפני מוות ותחלואה מוקדמים. אכילה לא נכונה ולא מספקת יכולה להוביל את הקשיש למחסור תזונתי, דבר שיגרום לפגיעה בבריאות הפיזית, הנפשית והקוגניטיבית שלו. מסיבה זו תמיד חשוב לפנות אל מומחה בתחום תזונה נכונה לקשישים שיתכנן עבור הקשיש תפריט הכולל  5-6 ארוחות ביום הכולל ירקות ופירות  (כולל הקליפה), מזונות עשירים בחלבון, בשומן טוב ותפריט דל בנתרן ומזונות שעשירים בכולסטרול, שומן טראנס וסוכרים.

Please reload

כל הזכויות שמורות. אחים ואחיות בישראל 2018-2013 ©